پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

چرا مردان به واريكوسل مبتلا مي شوند؟

۹ بازديد

واريكوسل شايع‌ترين بيماري قابل درمان در مردان است. بيماري واريكوسل در بيضه پسران جوان موجب عدم تخليه خون در بيضه و بالا رفتن درجه حرارت بدن هم مي‌شود.

اين بيماري عوارضي شامل اختلالات هورموني و ناتواني در اسپرم سازي ايجاد مي‌كند كه فرد را مستعد ناباروري مي‌كند. اسپرم مرد پس از بررسي‌هاي لازم اگر پايين‌تر از معيارهاي استاندارد بود، آن فرد نابارور تلقي مي‌شود. آمارهاي جهاني نشان مي دهد 15 درصد از زوج‌هاي جوان از ناباروري رنج مي برند.

 از هر 100 زوج جوان 15 نفر از ناباروري رنج مي‌برند، در كشور ما سالانه يك ميليون ازدواج صورت مي‌گيرد كه 150هزار زوج به زوج‌هاي نابارور اضافه مي‌شود به طوري كه در ايران حدود 3 ميليون زوج نابارور وجود دارد.

دكتر نوروزي جراحي را يكي از درمان‌هاي نهايي واريكوسل دانست و گفت: شناسايي افرادي كه از بيماري واريكوسل رنج مي‌برند اهميت زيادي دارد به طوري كه بعد از آزمايش‌هاي مختلف از نطفه مردان به دنبال درمان واريكوسل و اختلال بيضه هستيم.

 وي با تاكيد بر اينكه 90 درصد زوج‌ها پس از ازدواج اگر رابطه منظم جنسي داشته باشند و جلوگيري نكنند در سال اول بارور مي‌شوند، بيان كرد: تنها 10 درصد زوج ها درسال دوم بايد بارور شوند و اگر زوجي بعد از يك سال بارور نشود، جزو زوج‌هايي قرار مي‌گيرد كه بايد بررسي شود.
 
فاكتورهاي ناباروري در مردان و زنان به طور مساوي توزيع مي شود، معمولا در فرهنگ كشور ما زوج‌هاي نابارور با هم براي درمان مراجعه نمي‌كنند به طوريكه امروزه درمان هاي جديدي بر اصل مراجعه هم زمان مرد و زن، استوار است.

ناباروري در زنان با اختلالات تخمك گذاري، اختلالات لوله هاي رحمي واختلالات هورموني همراه است، در صورت اشكال در هر يك از اين موارد فرد موجب ناباروري مي‌شود همچنين مواردي مانند عادت ماهانه نامنظم و پرمويي از نشانه‌هاي ناباروري در زنان است.
 

 رابطه جنسي منظم، شرط باروري طبيعي!

 اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه مردان مبتلا به ناتواني جنسي خطر ابتلا به ناباروري را دارند، گفت: شرط لازم براي باروري طبيعي، رابطه جنسي منظم است به طوري كه جراحي بيضه در دوران كودكي، بيماري بيضه، اختلالات هورموني، رشد نامناسب بيضه و واريكسول كه از شايع‌ترين عامل ناباروي قابل درمان درمردان است فرد را مستعد ناباروري مي‌كند.
اختلالات ژنتيك مانند كوچك بودن بيضه و عفونت‌هاي مزمن در عملكرد بيضه اختلال و لوله‌هاي انتقال دهنده اسپرم را از بين مي برد.
 
دكتر نوروزي پيرامون اينكه داروها، عفونت‌هاي دستگاه تناسلي مانند سوزاك و بيماري‌هاي تب دار طولاني مدت بر نطفه سازي تاثير مي‌گذارد، افزود: بيماري‌هاي تب دار موجب كاهش حرارت اسپرم نسبت به حرارت فعاليت بدن مي‌شود كه در نتيجه باعث از بين رفتن اسپرم‌ها مي‌شود.
اشتغال در نانوايي، كارخانه‌هاي مواد رنگي و سم پاشي را يكي از علل تاثيرگذار بر قدرت باروري دانست. افرادي كه درمعرض مواد آسيب‌رسان به بيضه‌ها قرار دارند مانند انواع حشره‌ كش‌ها كه به صورت مداوم با آن تماس دارند، مي‌توانند تا حدودي بر قدرت بارروي تاثير بگذارند.

درزمان شكل نگرفتن نطفه در مردان بايد از بافت بيضه نمونه برداري انجام دهيم تا از وجود اسپرم داخل بيضه آگاه شويم و زماني كه نمونه برداري با اسپرم ديده نشد به اين معنا است كه مرد ديگر توان باروري ندارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.